26.09 - 16.11.2024
otwarcie wystawy: 26 września, godz. 18:00
Galeria Promocyjna, Staromiejski Dom Kultury
osoby artystyczne: Agata Burnat, Maciek Cholewa, Eternal Engine (Jagoda Wójtowicz, Martix Navrot), Klaudia Figura, Zuzanna Głuchaj, Jakub Kosecki, Dziursi (Kuba Kostewicz), Kiju Klejzik, Adam Kozicki, Karolina Koryl, Magdalena Łapińska-Rozenbaum, Helena Minginowicz, Martyna Modzelewska, Małgorzata Mycek, Ada Omylak, Oliwer Okręglicki, Przemysław Piniak, Julia Plebańska, Maryna Sakowska, Katarzyna Szenajch, Tyna Tokars, Julia Woronowicz, Milan Zientara, Przyszła Niedoszła (Paula Jędrzejczak, Joanna Ogińska, Marta Matysiak, Lena Pierga)
zespół kuratorski: Małgorzata Mycek, Przyszła Niedoszła
Broń biała jako spuścizna narodowa jest symbolem czasów honorowego kodeksu rycerskiego i fantazmatycznych tradycyjnych wartości. Targi broni, które często gloryfikują przemoc, elitaryzm oraz patriarchalne wzorce, w przestrzeni galerii stają się areną performatywnej dekonstrukcji i transformacji.Tradycyjne narzędzia obronne i ikony średniowieczne zostają zamienione w symbole odzyskiwania podmiotowości, emancypacji i walki o równość.
Wystawa jest próbą zapożyczenia i przekształcenia estetyki oraz funkcji targów broni białej, a także zakwestionowania ich archetypowej formy. Osoby artystyczne uczestniczące w wystawie zastanawiają się, czy męstwo i męskość muszą iść w parze. Zadają pytania o istniejące klisze kulturowe, oczekiwania społeczne i zagadnienia kształtowania tożsamości.
Zamiast umacniać stereotypowe role płciowe, konwencja wystawy otwiera pole do eksperymentu i podważenia utartych schematów, zapraszając do stworzenia nowych, bardziej wkluczających narracji. Świątynia normatywnej męskości zostaje zqueerowana i przekształcona, a jej przemocowy potencjał ulega ponownemu przeformułowaniu. Zbroje i miecze zamieniają się w atrybuty oporu przeciwko opresyjnym normom oraz w narzędzia wykorzystywane do budowania wspólnot opartych na przekraczaniu starych systemów. Wystawa nie tylko krytycznie bada te tematy, ale również proponuje afirmatywną i inkluzywną wizję przyszłości.
koordynacja: Kinga Cieplińska, Kaja Werbanowska
grafiki: Kiju Klejzik
Wystawa jest częścią FRINGE Warszawa 2024. Społeczność FRINGE działa w niezależnych przestrzeniach oraz skupia projekty powstałe w małych społecznościach artystycznych. Inicjatywa zapoczątkowana w 2022 roku, jest wydarzeniem, którego program od samego początku stawia na inkluzywność i powszechną dostępność. Tegoroczna edycja odbędzie się w dniach 26-29 września 2024 zaprezentuje ponad 80. niezależnych galerii, art space’ów i oddolnych inicjatyw artystycznych.
FRINGE Warszawa 2024 zostało dofinansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
///
[ENG] National Cold Weapons Fair
Cold weapons as a national legacy are a symbol of a time honored code of chivalry and phantasmatic traditional values. Arms fairs, which often glorify violence, elitism and patriarchal patterns, in the gallery space become an arena of performative deconstruction and transformation. Traditional defense tools and medieval icons are being transformed into symbols of reclaiming one’s agency, emancipation and the struggle for equality.
The exhibition is an attempt to borrow and transform the aesthetics and purpose of white arms fairs, and to question their archetypal form. The artists participating in the exhibition question whether valor and masculinity must go hand in hand. They ask questions about existing cultural clichés, social expectations and issues of identity formation.
Rather than reinforcing stereotypical gender roles, the convention of the exhibition opens up room for experimentation and challenging established patterns, inviting the creation of new, more exclusionary narratives. The temple of normative masculinity is being queered and transformed, and its violent potential is being reformulated once again. Armor and swords are transformed into attributes of resistance against oppressive norms and into tools used to build communities based on transgressing old systems. The exhibition not only critically examines these themes, but also offers an affirmative and inclusive vision of the future.