Słuchowisko „Wyjścia” powstało na podstawie książek poetyckich „Przejścia” Marii Halber i „Ścisk” Sary Szamot. Muzykę oraz fonosferę skomponowała Martyna Basta. Całości nadawała kierunek i rytm Katarzyna Minkowska (reżyseria). Obydwa zbiory wierszy są swojego rodzaju zapisem spostrzeżeń i stanów emocjonalnych zderzonych z przestrzenią i przemijającym czasem. Ta przestrzeń – dźwiękowa i słowna – ulega nieustannym przekształceniom, zmienia swój stan skupienia, na przemian jest kojąca i opresyjna.
W słuchowisku wiersze przeplatają się ze sobą w jednym strumieniu narracyjnym i dźwiękowym, w którym dwa głosy na chwilę się ze sobą spotykają, żeby potem znów od siebie oddalić. Refleksyjne i skupione wiersze Halber wchodzą w dialog z bezpośrednimi i surowymi obrazami, które zapisuje Sara Szamot. Pomimo tych różnic, poetki spacerują po tym samym świecie, poszukując przejść i wyjść z niewygodnych miejsc, myśli, wewnętrznego i zewnętrznego ścisku. Tembry Izabelli Dudziak oraz Joanny Połeć przenikają się z brzmieniem nagrań terenowych, zarejestrowanych przez Martynę Bastę zarówno na ruchliwych ulicach, jak i tuż obok spokojnych strumieni. Ta dychotomia brzmień uzupełniona zostaje o dźwięki charakterystyczne dla praktyki twórczej kompozytorki – cytrę czy klawesyn.
fot. Martyna Basta
Nagrania odbyły się w Studiu Eksperymentalnym Radia Kapitał w teatrze Komuna Warszawa (realizacja dźwięku i mastering: Adam Jankowski). Projekt współfinansowany przez m.st. Warszawa w ramach funduszu instytucji kultury.
Zespół kuratorski: Diana Krawiec/Dobromiła Dobro, Arkadiusz Gruszczyński, Grzegorz Laszuk.
///
RADIO-TEATR 2022
Eksperymentalny teatr radiowy, współczesne spoken word, poetyckie radiosłuchowisko, soundtrack współczesności? To wszystko próby opisania tego, co Radio Kapitał i Staromiejski Dom Kultury, we współpracy z zaprzyjaźnionymi artystami i artystkami, stworzą w tym roku. Premierowe odsłuchy zaplanowane zostały na 12, 19 i 26 czerwca, 4 i 11 września 2022 r. oraz w trakcie festiwali muzyki współczesnej i eksperymentalnej.
Pierwsze słuchowisko na antenie radia wyemitowała w 1938 roku stacja CBS. Była to adaptacja powieści H.G. Wellsa pod tytułem Wojna Światów. Muzyczne interwencje i relacja „na żywo” z lądowania Marsjan na Ziemi osadzone zostały w atmosferze społecznego niepokoju, lęku i poczucia zagrożenia bezpieczeństwa. Stanu, który współcześnie wraca, tylko w innej odsłonie – problemy ekologiczne, mowa nienawiści, prawa mniejszości narodowych, osób LGBTQ. Mierząc się z nimi, poeci, reżyserki, muzycy, aktorki i performerzy spróbują nadać nową tożsamość formie słuchowiska.
Miejscem realizacji i nagrań jest Studio Eksperymentalne Radia Kapitał, które działa jako forma stałej rezydencji w teatrze Komuna Warszawa.
Zespoły:
- Grzegorz Jaremko, Weronika Lewandowska, Justyna Banaszczyk (FOQL), Filipka Rutkowski, Pat Dudek, Taras Gembik, Jolaś Anioł, Justyna Wasilewska, Konrad Kurowski (12.06)
- Marcin Liber, Xawery Stańczyk, Robert Piernikowski, Jacek Beler (19.06)
- Katarzyna Minkowska, Sara Szamot, Maria Halber, Martyna Basta, Iza Dudziak, Joanna Połeć (26.06)
- Agnieszka Jakimiak, Jaś Kapela, Kuba Ziołek, Justyna Wasilewska, Janek Sobolewski (04.09)
- Małgorzata Wdowik, Andrej Chadanowicz, Rafał Ryterski (11.09)
Zespół kuratorski: Diana Krawiec (Dobromiła Dobro), Arkadiusz Gruszczyński, Grzegorz Laszuk
Identyfikacja wizualna: Michał Siciński
Projekt współfinansuje m.st. Warszawa i powstał w wyniku programu partnerstwa miejskiej instytucji kultury – Staromiejskiego Domu Kultury i organizacji pozarządowej – Stowarzyszenia Radio Kapitał.