45 minut
45 minut
RADIO-TEATR 2022: SŁUCHOWISKO „WYJŚCIA”
Loading
/

Słuchowisko „Wyjścia” powstało na podstawie książek poetyckich „Przejścia” Marii Halber i „Ścisk” Sary Szamot. Muzykę oraz fonosferę skomponowała Martyna Basta. Całości nadawała kierunek i rytm Katarzyna Minkowska (reżyseria). Obydwa zbiory wierszy są swojego rodzaju zapisem spostrzeżeń i stanów emocjonalnych zderzonych z przestrzenią i przemijającym czasem. Ta przestrzeń – dźwiękowa i słowna – ulega nieustannym przekształceniom, zmienia swój stan skupienia, na przemian jest kojąca i opresyjna.

W słuchowisku wiersze przeplatają się ze sobą w jednym strumieniu narracyjnym i dźwiękowym, w którym dwa głosy na chwilę się ze sobą spotykają, żeby potem znów od siebie oddalić. Refleksyjne i skupione wiersze Halber wchodzą w dialog z bezpośrednimi i surowymi obrazami, które zapisuje Sara Szamot. Pomimo tych różnic, poetki spacerują po tym samym świecie, poszukując przejść i wyjść z niewygodnych miejsc, myśli, wewnętrznego i zewnętrznego ścisku. Tembry Izabelli Dudziak oraz Joanny Połeć przenikają się z brzmieniem nagrań terenowych, zarejestrowanych przez Martynę Bastę zarówno na ruchliwych ulicach, jak i tuż obok spokojnych strumieni. Ta dychotomia brzmień uzupełniona zostaje o dźwięki charakterystyczne dla praktyki twórczej kompozytorki – cytrę czy klawesyn.

fot. Martyna Basta

Nagrania odbyły się w Studiu Eksperymentalnym Radia Kapitał w teatrze Komuna Warszawa (realizacja dźwięku i mastering: Adam Jankowski). Projekt współfinansowany przez m.st. Warszawa w ramach funduszu instytucji kultury.
Zespół kuratorski: Diana Krawiec/Dobromiła Dobro, Arkadiusz Gruszczyński, Grzegorz Laszuk.

///

RADIO-TEATR 2022

Eksperymentalny teatr radiowy, współczesne spoken word, poetyckie radiosłuchowisko, soundtrack współczesności? To wszystko próby opisania tego, co Radio Kapitał i Staromiejski Dom Kultury, we współpracy z zaprzyjaźnionymi artystami i artystkami, stworzą w tym roku. Premierowe odsłuchy zaplanowane zostały na 12, 19 i 26 czerwca, 4 i 11 września 2022 r. oraz w trakcie festiwali muzyki współczesnej i eksperymentalnej.

Pierwsze słuchowisko na antenie radia wyemitowała w 1938 roku stacja CBS. Była to adaptacja powieści H.G. Wellsa pod tytułem Wojna Światów. Muzyczne interwencje i relacja „na żywo” z lądowania Marsjan na Ziemi osadzone zostały w atmosferze społecznego niepokoju, lęku i poczucia zagrożenia bezpieczeństwa. Stanu, który współcześnie wraca, tylko w innej odsłonie – problemy ekologiczne, mowa nienawiści, prawa mniejszości narodowych, osób LGBTQ. Mierząc się z nimi, poeci, reżyserki, muzycy, aktorki i performerzy spróbują nadać nową tożsamość formie słuchowiska.

Miejscem realizacji i nagrań jest Studio Eksperymentalne Radia Kapitał, które działa jako forma stałej rezydencji w teatrze Komuna Warszawa.

Zespoły:

  1. Grzegorz Jaremko, Weronika Lewandowska, Justyna Banaszczyk (FOQL), Filipka Rutkowski, Pat Dudek, Taras Gembik, Jolaś Anioł, Justyna Wasilewska, Konrad Kurowski (12.06)
  2. Marcin Liber, Xawery Stańczyk, Robert Piernikowski, Jacek Beler (19.06)
  3. Katarzyna Minkowska, Sara Szamot, Maria Halber, Martyna Basta, Iza Dudziak, Joanna Połeć (26.06)
  4. Agnieszka Jakimiak, Jaś Kapela, Kuba Ziołek, Justyna Wasilewska, Janek Sobolewski (04.09)
  5. Małgorzata Wdowik, Andrej Chadanowicz, Rafał Ryterski (11.09)

Zespół kuratorski: Diana Krawiec (Dobromiła Dobro), Arkadiusz Gruszczyński, Grzegorz Laszuk

Identyfikacja wizualna: Michał Siciński

Projekt współfinansuje m.st. Warszawa i powstał w wyniku programu partnerstwa miejskiej instytucji kultury – Staromiejskiego Domu Kultury i organizacji pozarządowej – Stowarzyszenia Radio Kapitał.