Wczujmy się w wiersze za pomocą naszych ciał i emocji. Sprawdźmy, dokąd nas to zaprowadzi. Kiedy odpuścimy sobie klasyczną interpretację, możemy dostrzec w wierszu więcej – albo przynajmniej tę jedną interesującą rzecz! – i przy okazji dobrze się bawić.
fragment Wstępu
Wstęp [link otwiera plik w formacie PDF, 102 kB, w nowej zakładce przeglądarki]
Celem projektu „Poezja do wczuwania”, zapoczątkowanego w styczniu 2024 roku, jest zaproponowanie alternatywnej formy odbioru poezji współczesnej, dalekiej od szkolnych przyzwyczajeń. W projekcie skupiamy się przede wszystkim na subiektywnych odczuciach i skojarzeniach przy działaniu z wierszami, a także na emocjach, które w nas wywołują. Wychodzimy z założenia, że niedostępny wizerunek poezji może wiele osób zniechęcić do odnajdywania w wierszach przyjemności, a przecież każdy i każda z nas może wziąć z poezji coś dla siebie.
W ramach projektu wydana została książka “Poezja do wczuwania. Zbiór wierszy i ćwiczeń” (październik 2024). Publikacja jest sukcesywnie dystrybuowana do miejsc i osób zajmujących się animacją literatury.
Książkę można zakupić tutaj: https://sdk.pl/produkt/poezja_do/ (link prowadzi do Sklepu z poezją SDK i otwiera się w nowej zakładce przeglądarki) lub wypożyczyć w miejscach z poniższej listy:
Pracujesz w bibliotece, prowadzisz dyskusyjny klub książki lub współtworzysz czytelniczą inicjatywę? Skontaktuj się mailowo z kolektywem redaktorek, aby otrzymać bezpłatny egzemplarz - mailowo: osesi.osesi@gmail.com
Transkrypcja pliku audio "Wiersz grupowy - ćwiczenie" [pobierasz plik w formacie DOC, 30 kB]
Publikacja zawiera:
- wiersze pięciu osób poetyckich
(Kinga Skwira, Ada Adu Rączka, Marianna Cholewicka, Patrycja Sikora i Anouk Herman)
- teksty kontekstowe powstałe na podstawie rozmów z autorkami wierszy, grupowej pracy warsztatowej
(Ola Wewior, Mikołaj Borys Brzozowski; konsultacje merytoryczne: Ida Ślęzak)
- pomysły na ćwiczenia warsztatowe – do wypróbowania samemu lub wspólnie - zaczerpnięte z praktyki animacyjnej oraz ze spotkań dyskusyjnych klubów książki
(autorstwo: Ola Wewior, Mikołaj Borys Brzozowski; konsultacje merytoryczne: Ida Ślęzak)
Transkrypcja pliku audio "Spacer poetycki - ćwiczenie" [pobierasz plik w formacie DOC, 30 kB]
///
“Czym jest poezja? Czym jest wczuwanie, a czym czucie poezji? Może to empatia, może przepis na ulubiony makaron, a może kradzież cudzych emocji? Na te i na wiele innych pytań odpowiadają osoby autorskie w tej książce. Prosty język i niebanalne opisy uruchomiły u mnie różne emocje. Poczułam, jakby ktoś prowadził mnie za rękę po świecie słów. (...) Polecam każdemu!
P.S. Poezja jest fajna jak kotki i pieski.”
Julia Michalska
slamerka, uczestniczka warsztatów “Poezja do wczuwania”
///
“Ta książka to trochę narzędziownik, a trochę zbiór poetyckich bangerów. Przypomina Obchód – spacer poetycko-performatywny proponowany w Poezji do wczuwania jako jedno z ćwiczeń. Zaprasza na przechadzkę warsztatową i proponuje, jak dzielić się nawzajem poezją, jak mnożyć znaczenia, jak dodać coś od siebie i jak nie odejmować sobie (wam, tobie, mnie) wierszy od ust.”
Bartosz Wójcik,
współredaktor antologii „Poetki na czasy zarazy” (2021) i „Dymy” (2024)
///
Osoby i miejsca zaangażowane w projekt w kolejności alfabetycznej:
- Ada Adu Rączka
- Agata Ostrowska
- Anouk Herman
- Bartosz Wójcik
- Biblioteka Publiczna w Dzielnicy Wola m.st. Warszawy “Odolanka”
- Centrum Równik
- Diana Krawiec (Dobromiła Dobro)
- Ida Ślęzak
- JKB Print
- Julia Michalska
- Klemens Kieł
- Marianna Cholewicka
- Mikołaj Borys Brzozowski
- Ola Wewior
- Patrycja Sikora
- Sklep Galeria Karowa
- Staromiejski Dom Kultury
///
Warsztaty wokół „Poezji do wczuwania” w twojej szkole/bibliotece!
opis działania:
Warsztaty wokół książki „Poezja do wczuwania. Zbiór wierszy i ćwiczeń” zostały pomyślane jako przełożenie zawartych w niej idei na praktykę edukacyjną. Ich głównym celem jest zaproponowanie alternatywnych form odbioru poezji, kładących nacisk na jej osobisty i afektywny wymiar. Podczas spotkania osoby zapraszane są do wykonania prostych ćwiczeń (opisanych w książce) opartych na działaniu ze skojarzeniami oraz do dzielenia się osobistymi wrażeniami, ale także na tworzeniu tekstów. Przykładowe działania to m. in. pisanie wiersza grupowego, uważne czytanie fragmentów tekstu w grupach, tworzenie tekstów metodą „blackout poetry” (poezja zakreślana), tworzenie przestrzennych form poetyckich. Do pracy w czasie warsztatów wykorzystane zostaną książki poetyckie, przyniesione przez osoby prowadzące.
dla kogo?
Dla uczennic i uczniów szkół ponadpodstawowych
czas trwania:
2,5 godziny
koszt:
1250 zł dla grupy 25 osób + 50 zł każda dodatkowa osoba
prowadzący:
osesi kolektyw (Ola Wewior i Mikołaj Borys Brzozowski)
Ola Wewior - edukatorka; absolwentka kulturoznawstwa (I stopień) na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu; współinicjatorka i koordynatorka projektu „Poezja do wczuwania” (2024); redaktorka kreatywna publikacji „Poezja do wczuwania. Zbiór wierszy i ćwiczeń” (2024); absolwentka Letniej szkoły dla edukatorek i edukatorów organizowanym przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie; współprogramerka i wykonawczyni półrocznego projektu edukacyjno-animacyjnego Odyseja Główna 2023; członkini kolektywu osesi; aktualnie studentka kulturoznawstwa (II stopień) na Uniwersytecie Warszawskim.
Mikołaj Borys Brzozowski - edukator i pracownik kultury; absolwent kulturoznawstwa (I stopień) na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu; współinicjator i koordynator projektu „Poezja do wczuwania” (2024); redaktor kreatywny publikacji „Poezja do wczuwania. Zbiór wierszy i ćwiczeń” (2024). W ramach działalności w kolektywie osesi (wspólnie z Olą Wewior) współpracował m. in. z Galerią Labirynt w Lublinie, Instytutem Kultury Miejskiej w Gdańsku czy Galerią Miejską Arsenał w Poznaniu.
kontakt w sprawie warsztatów:
Diana Krawiec, kierowniczka działu projektów literackich - diana.krawiec@sdk.pl