Celem Programu Rozwoju Warszawskich Kadr Kultury jest wspieranie pracowniczek i pracowników instytucji w rozwoju, a także w sytuacjach, w których w zespole/projekcie/instytucji zdarzają się trudności. Wykwalifikowana kadra trenerska zaprasza do udziału w warsztatach rozwojowych, procesach tutorskich, superwizjach i mediacjach zespołowych. Proponowane moduły umożliwiają pracownikom i pracowniczkom zdobywanie nowej wiedzy branżowej, rozwijanie kompetencji miękkich, jak i podnoszenie kwalifikacji w obszarze rozwiązywania konfliktowych sytuacji.
Program jest skierowany do merytorycznych pracowników i pracowniczek warszawskich instytucji kultury (w tym kadry zarządzającej), w szczególności do instytucji miejskich tj. bibliotek, muzeów, teatrów.
MODUŁ GŁÓWNY I OŚ PROGRAMU:
I. TURORING
Tutoring - to metoda indywidualnej pracy rozwojowej dopasowanej do pracowników i pracowniczek instytucji kultury. Tutor_ka towarzyszy pracownikowi, słucha, dzieli się własnym doświadczeniem, pomaga opracować strategie działania, rozwiązania problemu. Zadaniem tutora_ki jest pomoc w osiągnieciu rozwoju, pójścia o krok dalej procesie, w projekcie, zdobyciu nowej wiedzy.
Temat tutoringu zostaje ustalony pomiędzy uczestnikiem/uczestniczką i tutorem/tutorką w oparciu o temat przewodni. Proces zakłada odbycie cyklu spotkań w łącznym wymiarze 10 godzin.
KOSZT
Koszt udziału w pojedynczym procesie tutorskim wynosi 300 zł. Jednorazowej wpłaty dokonuje się przelewem po otrzymaniu informacji o zakwalifikowaniu do programu.
O tutora_kę można aplikować indywidualnie przez wypełnienie formularza. Zgłoszenie zostanie rozpatrzone w ciągu dwóch tygodni od daty nadesłania formularza.
W ramach modułu prowadzimy trzy ścieżki tematyczne: interpersonalną, antywypaleniową, narzędziową.
- Tutoring interpersonalny - moduł dotyczący pogłębiania refleksji na temat kultury komunikacji oraz zarządzania zasobami w pracy („ja” w grupie, „ja” jako lider/ka, komunikacja grupowa w modalności NVC).
- Tutoring narzędziowy - moduł dotyczący pogłębiania refleksji na temat kompetencji służących zarządzaniu instytucją i/lub wprowadzaniu w niej zmian, pod kątem wyzwań instytucjonalno-prawnych, planowania strategicznego, oficjalnych programów i regulacji miejskich.
- Tutoring antywypaleniowy - moduł skierowany do osób doświadczających wypalenia i szukających profesjonalnego wsparcia w identyfikacji czynników wypaleniowych. Udział w tym module warto potraktować jako czynność profilaktyczną – zdolną obniżać ryzyko wypalenia w momencie, w którym można jeszcze adekwatnie zareagować*.
*W ramach tutoringu antywypaleniowego nie świadczymy wsparcia psychologicznego ani usług z zakresu interwencji kryzysowej.
///
MODUŁY TOWARZYSZĄCE:
II. SUPERWIZJE / MEDIACJE DLA ZESPOŁÓW
Superwizje - to spotkania, podczas których w bezpiecznej przestrzeni i przy udziale superwizora_ki grupa będzie mogła podzielić się swoimi doświadczeniami, swobodnie porozmawiać o wyzwaniach i trudnościach swojej pracy, dać sobie czas na refleksje na temat komunikacji czy kultury pracy.
Natomiast mediacje są zalecane w sytuacjach, w których zespoły doświadczają nieporozumień, trudności, konfliktów. Mediacje pomagają pracować nad ich rozwiązaniem poprzez stworzenie warunków, w których strony sporu w obecności trenera mogą usłyszeć siebie nawzajem, wymienić się argumentacją, potrzebami.
Superwizja / mediacja porusza wewnętrzne sprawy zespołu, a nie skupia się na ocenie funkcjonowania całej instytucji.
Cele superwizji / mediacji:
- przyjrzenie się konkretnemu obszarowi działania zespołu, np. komunikacji bądź relacjom w zespole,
- pogłębienie refleksji na temat wspólnego działania,
- wzmocnienie kompetencji zespołów i kompetencji indywidualnych pracowników i pracowniczek,
- zidentyfikowanie czynnika hamującego efektywną pracę zespołu,
- przyjrzenie się konfliktowej sytuacji,
- integracja zespołów.
WARUNKI UCZESTNICTWA:
Wybrane zespoły odbędą spotkania w łącznym wymiarze 6 lub 10 godzin (do podzielenia w dowolny sposób, w porozumieniu z koordynatorką i superwizorem).
Do udziału w superwizjach/mediacjach zespół zostaje zgłoszony przez reprezentanta/reprezentantkę przez wypełnienie formularza*. Kolejnym krokiem jest spotkanie online osoby zgłaszającej zespołów z koordynatorką, która zaproponuje dalszą ścieżkę.
* Z konsultacji superwizyjnej/mediacyjnej mogą skorzystać także pojedyncze osoby. Jeśli np. kierujesz zespołem i potrzebujesz spotkania z superwizorem/mediatorem, również zapraszamy.
KOSZT:
Wybrane zespoły są zobowiązane do odbycia spotkań w wymiarze 6 lub 10 godzin.
Opłata za 6h superwizji / mediacji wynosi 300 zł.
Opłata za 10h superwizji / mediacji wynosi 500 zł.
Osoby prowadzące:
Marta Henzler - absolwentka socjologii UW, studiów podyplomowych w obszarach: animacja współpracy środowiskowej, superwizja (Uniwersytet Gdański), rewitalizacja (Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. J. Korczaka), Szkoły Trenerów STOP, Szkoły Treningu Grupowego. Związana ze stowarzyszeniem BORIS. Pracuje rozwojowo z przedstawicielami i przedstawicielkami instytucji i organizacji, grup nieformalnych, sąsiedztw, partnerstw, wspiera ich w tworzeniu sytuacji edukacyjnych, które uczą, wzmacniają, budują więzi.
Konrad Sobczyk - mediator, facylitator, superwizor, trener umiejętności rozwiązywania konfliktów. Od dwudziestu lat współprowadzi ośrodek mediacji Mediatorzy.pl. W centrum jego pracy jest dialog i pomoc ludziom w przejściu od wzajemnych zarzutów do wzajemnego zrozumienia i akceptowalnego dla wszystkich porozumienia. Mediacyjnie i superwizyjnie ukształtowany w Berlinie i Heidelbergu. Członek Stowarzyszenia Mediatorów Rodzinnych i MiKK e.V. Specjalizuje się w pracy z firmami, organizacjami i rodzinami.
III. WARSZTATY ROZWOJOWE
Warsztaty - to spotkania o charakterze szkoleniowym skupione na podnoszeniu wiedzy i rozwoju kompetencji pracowników i pracowniczek warszawskich instytucji kultury. Warsztaty będą prowadzone przez specjalistki_ów z wybranej dziedziny dla maksymalnie 18-osobowej grupy osób z różnych instytucji/organizacji. Wśród tematów szkoleniowych zaplanowanych na 2024 rok są: style zarządzania w środowisku kulturalnym, udzielanie i odbieranie pracowniczych informacji zwrotnych, zarządzanie konfliktem.
KOSZT:
Udział w pojedynczym warsztacie kosztuje 60 zł. Szczegóły dotyczące płatności zostaną przekazane mailowo po zakwalifikowaniu na warsztat (w celu zrealizowania transakcji istnieje możliwość wystawienia faktury).
Harmonogram warsztatów będzie na bieżąco aktualizowany na stronie internetowej Staromiejskiego Domu Kultury.
Organizator zastrzega sobie prawo przyjęcia na pojedynczy warsztat maksymalne 3 pracowników/pracowniczek tej samej instytucji.
Harmonogram
- 19 lutego 2025 r. w godz.: 10.00-15.00 - Do czego zaprasza nas konflikt? Narzędzia pracy z konfliktem
Konflikt jest naturalnym elementem w grupie i pracy z grupą.
Niesie ze sobą ryzyko zablokowania procesu twórczego i rozpadu zespołu. Ma też w sobie element szansy na stworzenie nowej jakości działań i współpracy. Kluczem do wykorzystania konfliktu, jako narzędzia rozwoju jest umiejętność zbudowania ram do uznania różnicy perspektyw oraz oparcie poszukiwania rozwiązań o potrzeby i możliwości stron. Spotkanie będzie prowadzone metodami aktywnymi, z wykorzystaniem wiedzy i dotychczasowych doświadczeń osób uczestniczących
Warsztat stanie się okazją do:
- lepszego rozumienie dynamiki i czynników eskalacji konfliktu,
- poznania i przećwiczenia schematu rozmowy mediacyjnej,
- przećwiczenia schematu docierania do potrzeb, postawy pozytywnej konotacji oraz metody time-line
Spotkanie poprowadzi KONRAD SOBCZYK – mediator, superwizor, konsultant, facylitator, trener umiejętności rozwiązywania konfliktów. Posiada dwudziestoletnie doświadczenie w zawodzie. Współzałożyciel ośrodka mediacji „mediatorzy.pl”, członek Stowarzyszenia Mediatorów Rodzinnych. Mediacyjnie i superwizyjnie ukształtowany w Berlinie i Heidelbergu.
///
Kontakt w sprawie programu:
Agata Kędzia, agata.kedzia@sdk.pl, 539 075 662
///